STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
 

w Centrum Edukacyjnym
LEELAND

 

Kobierzyce, 01. 03.2024 r.

  1.  

PODSTAWA PRAWNA

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Centrum Edukacyjnym Leeland:
1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

 

PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

 

PODSTAWOWE TERMINY

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora LEELAND, Agnieszkę Lee;
2. Centrum – należy przez to rozumieć Centrum Edukacyjne LEELAND;
3. Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia, umowy wolontariackiej w Centrum Edukacyjnym LEELAND;
4. Dziecku – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Centrum Edukacyjnego LEELAND i nie przekraczającego 18 roku życia;
5. Uczniu - należy przez to rozumieć uczniów Centrum Edukacyjnego LEELAND
6. Małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
7. Opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
8. Przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
9. Zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
10. Krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie przez rodzica lub opiekuna prawnego podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego,
11. Dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Centrum Edukacyjnego LEELAND;
12. Osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

 

 

ROZDZIAŁ 1 - Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników.

1. Dyrektor Centrum Edukacyjnego LEELAND, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z edukacją, wypoczynkiem, z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
2. Dyrektor uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji.
3. Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta.
4. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa do części akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
5. Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
6. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
7. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
8. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
9. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
10. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

 

ROZDZIAŁ 2 - Zasady bezpiecznych relacji między dzieckiem a personelem szkoły.

1. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
2. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
3. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
4. Lektorzy zobowiązani są do przedstawienia dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w Centrum Edukacyjnym LEELAND i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc w sytuacji, w której doświadczą krzywdy.
5. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione, zrozumiałe i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Personel realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
6. Pracownik w kontakcie z dziećmi:

• zachowuje cierpliwość i odnosi się do dziecka z szacunkiem;

uważnie wysłuchuje dzieci i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;

nie zawstydza dziecka, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);

nie ujawnia wrażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.

7. Decyzje dotyczące dziecka powinny zawsze uwzględniać jego potrzeby, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych dzieci.
8. Dziecko ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a dziecko o takim fakcie powinno być jak najszybciej poinformowane.
9. W przypadku konieczności rozmowy z dzieckiem na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie dotyczy zajęć indywidualnych, prowadzonych przez lektorów).
10. Pracownikowi nie wolno w obecności dzieci niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
11. Pracownikowi nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
12. Pracownikowi nie wolno stosować wobec ucznia zachowań nacechowanych przemocą fizyczną, chyba że jest to niezbędne w sytuacji, w której uczeń zagraża sobie lub innym (np. mocne przytrzymanie).
13. Pracownik zobowiązany jest do równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
14. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów dzieci.
15. Pracownik nie może utrwalać wizerunku dzieci w celach prywatnych.
16. Pracownikowi szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):

nawiązywać relacji seksualnych z dzieckiem;
składać dziecku propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy).
17. Pracownikowi nie wolno dotykać dziecka w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, dziecko potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem dziecka.
18. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
19. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z dzieckiem. Do sytuacji takich zaliczyć można:

czynności pielęgnacyjno-higieniczne wobec dziecka (pomaganie przy ubieraniu, rozbieraniu, jedzeniu, myciu, korzystaniu z toalety);
pomoc dziecku niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a dziecko/ jego opiekun wyrazi zgodę;
pomoc dziecku niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków, w poruszaniu się po placówce.
20. Kontakt poza godzinami pracy z dziećmi jest co do zasady zabroniony.
21. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z dzieckiem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Centrum Edukacyjnego LEELAND.
22. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z dzieckiem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy szkoły/przedszkola, dozwolone są środki:

służbowy telefon;
służbowy e-mail;
służbowy komunikator;
dziennik elektroniczny.

23. Nie wolno kontaktować się z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji w tym profile w mediach społecznościowych (Facebook, TikTok, Instagram itp.), chyba, że kontakt dotyczy wyłącznie kwestii edykacyjnych lub informacyjnych (np. przesłanie materiałów edukacyjnych lub np. poinformowanie o odwołaniu, czy przeniesieniu zajęć).
24. Jeśli pracownik musi spotkać się z dzieckiem poza godzinami pracy, wymagane jest poinformowanie o tym fakcie Dyrektora, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
25. W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych dzieci, opiekunów i pracowników.

 

ROZDZIAŁ 3 - Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia dzieci.

1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich, takie jak:
dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie;
dziecko kradnie jedzenie, pieniądze itp.;
dziecko żebrze, jest głodne;
dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.;
dziecko nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;
podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
u dziecka nastąpiło znaczne obniżenie wyników w nauce oraz motywacji do nauki;
dziecko notorycznie ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, sieć Internet);
używa środków psychoaktywnych;
nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
dziecko ucieka z domu;
nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;
dziecko mówi o przemocy.
2. Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców/opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:

rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko (np.: używając określeń takich jak np. „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
rodzic/opiekun poddaje dziecko surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca dziecko;
rodzic/opiekun nie interesuje się losem i problemami dziecka;
rodzic/opiekun często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa dziecko;
rodzic/opiekun jest apatyczny, pogrążony w depresji;
rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie;
rodzic/opiekun ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji
wypowiada się niespójnie;
rodzic/opiekun nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka;
rodzic/opiekun faworyzuje jedno z rodzeństwa;
 rodzic/opiekun przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
rodzic/opiekun nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

 

ROZDZIAŁ 4 - Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci.

1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek przekazania uzyskanej informacji do Dyrektora placówki.
2. Dyrektor wzywa opiekunów dziecka oraz informuje ich o podejrzeniu.
3. Osoba wskazana przez Dyrektora osoba powinna sporządzić syntetyczny opis sytuacji dziecka w formie notatki służbowej oraz uzupełnić załącznik nr 3, zawierający w szczególności takie informacje jak: kogo dotyczy sytuacja, badany problem, ustalenia, podjęte kroki, osoby zaangażowane.
4. Jeśli z analizy sytuacji wyniknie konieczność podejmowania dodatkowych działań, Dyrektor lub osoba przez niego wskazana przygotowuje plan pomocy dziecku.
5. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące podjętych działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji i zapewnienia możliwego wsparcia, jakie zaoferuje się dziecku.
6. W przypadku drobnych, jednorazowych incydentów, gdy ryzyko powtarzalności sytuacji jest nieznaczne, pracownik zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Informuje również rodziców dzieci o zaistniałej sytuacji. W przypadku gdy osobą krzywdzącą jest pracownik szkoły lub opiekun dziecka zawiadamia Dyrektora.
7. W przypadkach dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego nad dzieckiem, Dyrektor powiadamia odpowiednie służby.
8. Dyrektor oraz osoby przez niego upoważnione mogą złożyć do odpowiednich służb/instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, jeśli sytuacja wymaga natychmiastowych działań.
9. Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione, na podstawie zgromadzonych informacji dotyczących sytuacji dziecka/ucznia, mogą złożyć zawiadomienie do odpowiednich organów.
10. W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia dziecka jest rodzic/opiekun, wyłącza się go z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić dziecko na dalsze krzywdzenie. W takiej sytuacji rozmowy i ustalenia prowadzi się z drugim rodzicem.
11. W sytuacji, gdy rodzic/rodzice/opiekun/opiekunowie są potencjalnymi sprawcami krzywdzenia dziecka i nie można wskazać opiekuna, który zagwarantuje dziecku bezpieczeństwo, nawiązuje się współpracę z odpowiednimi służbami/instytucjami, by zabezpieczyć dziecko.
12. W każdym przypadku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
13. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka. w przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika.

 

ROZDZIAŁ 5 - Zasady ochrony danych osobowych małoletniego.

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym.
2. Pracownik może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.
3. Pracownik nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie.
4. Pracownik, w wyjątkowych sytuacjach, może skontaktować się z rodzicem, opiekunem prawnym dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
5. Pracownik nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dzieckiem, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.


ROZDZIAŁ 6 - Zasady ochrony wizerunku dzieci

1. Pracownicy uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka.
2. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie placówki LEELAND bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
3. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku, pracownik może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna dziecka bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
6. Upublicznienie przez pracownika wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
7. Wizerunek dziecka, może zostać udostępniony jedynie na oficjalnej stronie internetowej

Centrum Edukacyjnego LEELAND lub na jego funpagach na portalach społecznościowych, jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody rodzica lub opiekuna dziecka. Zgodę taką rodzice/opiekunowie podpisują przy zapisywaniu dziecku na kurs językowy, co stanowi Załącznik nr 4.

 

ROZDZIAŁ 7 - Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do

sieci Internet.

1. Centrum Edukacyjne LEELAND nie zapewnia uczniom dostępu do sieci Internet.
2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci Internet. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z sieci Internet przez uczniów podczas zajęć.

 

ROZDZIAŁ 8 - Zasady ustalenia planu wsparcia ucznia po ujawnieniu krzywdy.

1. Pomimo zastosowania procedury interwencji Dyrektor powołuje grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia.
2. Grupa składa się z osób mających bezpośredni kontakt z uczniem.
3. Grupa wsparcia otacza empatią ucznia oraz zwraca szczególną uwagę na ucznia podczas zajęć, ale w taki sposób, aby uczeń nie czuł się przytłoczony.


ROZDZIAŁ 9 - Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu szkoły do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich oraz zasady aktualizacji, dokumentowania, monitorowania.

1. Dyrektor wyznacza zespół/osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Zespół jest odpowiedzialny za:

opracowanie dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich w LEELAND
omawianie pragmatyki wdrażania Standardów;
szkolenie personelu;
aktualizację informacji o Standardach;
monitorowanie realizacji Standardów;
koordynowanie zmian w Standardach, prowadzenie równocześnie rejestru zgłoszeń i proponowanych zmian;
przeprowadzanie wśród pracowników (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5;
opracowanie przeprowadzonych ankiet oraz sporządzanie z nich raportu;
opracowanie, w razie konieczności, zmian w obowiązującym dokumencie.
3. Dyrektor w szczególności:

przekazuje informacje prawne oraz nadzoruje przestrzeganie ustalonych standardów;
monitoruje przepływ informacji o obowiązujących standardach do rodziców, uczniów, pracowników;
wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.
4. Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów:

informacja o standardach obowiązujących w Centrum Edukacyjnym LEELAND oraz związanych z tym regulacjach prawnych – dostępna dla każdego pracownika na stronie Centrum Edukacyjnego LEELAND, a także w formie papierowej, w dokumentach firmowych,
przed rozpoczęciem roku szkolnego organizowane jest szkolenie dotyczące standardów obowiązujących w Centrum Edukacyjnym LEELAND,
nowozatrudnieni pracownicy szkoleni są w pierwszym tygodniu pracy,
dokumentowanie działań może się odbywać w szczególności poprzez sporządzanie notatek do dokumentacji firmowej.
5. Procedura aktualizowania Standardów odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
6. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w Standardach oraz wskazywać naruszenia standardów w LEELAND.
7. Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor może wyznaczyć osoby do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z realizowanych form pomocy. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6.
8. Szczegółowy opis Standardów Ochrony Małoletnich stanowi załącznik nr 8.


ROZDZIAŁ 10 - Zasady udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania.

1. Dokument Standardy Ochrony Małoletnich jest ogólnodostępny dla personelu, uczniów oraz ich opiekunów.
2. Dokument publikowany jest na stronie internetowej Centrum Edukacyjnego LEELAND, dostępny w sekretariacie, oraz w widocznym miejscu w placówce LEELAND.
3. Nauczyciel daje rodzicowi/opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Rodzic/opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację standardów. Oświadczenie stanowi załącznik nr 2.
4. Lektorzy mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

ROZDZIAŁ 11 - Zapisy końcowe.

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, uczniów i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych dzieci.